Menu Content/Inhalt
Βιώσιμη Κοινότητα arrow Σελίδες Ιστορίας
ban-pastf.jpg
Ιστορία από την Επίδαυρο

epidavros1.jpg

Το καλοκαίρι του 1966 ο θίασος του Πέλλου και της Αλέκας Κατσέλη ανέβαζε τις ''ΙΚΕΤΙΔΕΣ'' του Αισχύλου στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου σε σκηνοθεσία Τ. Μουζενίδη. Στο ρόλο της Αίθρας η Α. Κατσέλη. Προκειμένου να πλαισιώσουν το Χορό, απευθύνθηκαν σε κοντινό στρατόπεδο ώστε να τους στείλουν κάποιους στρατιώτες. Μεταξύ αυτών ήταν και ο γιατρός Σπ. Σαββανής. 

Άρχισαν οι πρόβες, μεγάλη ικανοποίηση ο γιατρός που γνώρισε από κοντά και σε τόσο ιερό χώρο την Κατσέλη...

Κάποια μέρα όμως, την έπιασε φοβερός πόνος από κωλικό νεφρού. Σφάδαζε.... Κλήθηκε τότε ο γιατρός και της υπέδειξε πως έπρεπε να της κάνει μια ενδοφλέβια ένεση. Εκείνη απάντησε πως έπρεπε να επικοινωνήσει με το γιατρό της στην Αθήνα. Αφού κι εκείνος τη διαβεβαίωσε πως έπρεπε να την κάνει, η ένεση έγινε. Ρώτησε το όνομα του νέου στρατιώτη: 

-Σαββανής!

- Πως; Μα πρέπει να το αλλάξετε! Παραπέμπει σε σάβανο!

Χαμογελώντας ο γιατρός της απάντησε:

 -Που να δείτε πως έχω ένα φίλο με το επίθετο Χάρος!

Η φωτογραφία είναι από την ίδια παράσταση κι από τα αρχεία του Εθνικού Θεάτρου.

[Ο γιατρός μου διηγήθηκε την ιστορία και κατόπιν αδείας του σας την παραθέτω].

ΔΩΡΑ ΣΠ. ΜΕΤΑΛΛΗΝΟΥ

 
"Κορακιανίτικο πικ-νικ"

Το 1869 και ενώ η Ένωση της Επτανήσου με τη Ελλάδα έχει προ πολλού συντελεστεί, ο Αντώνιος - Λευκόκοιλος Δούσμανης, μέσα από το βιβλίο του «LA MISSIONEDI SUA LIGNORIA ONOREVOLISI MA WILIAN EWART GLADSTONE AVELLE ISOLE JONIE. CORFU», αφηγείται γεγονότα και λεπτομέρειες από την αποστολή του Γλάδστωνος στα Ιόνια νησιά, μία δεκαετία νωρίτερα και πριν την Ένωση.

Ειδικότερα, στο κεφάλαιο του βιβλίου του με τίτλο «Οι μικρές αντιφάσεις των μεγάλων πολιτικών ανδρών και το Κορακιανίτικο πικ-νικ», ο Δούσμανης καταθέτει ότι «με το έγγραφο με ημερομηνία 26 Ιανουαρίου 1859, ένα συνοθύλευμα από ανήκουστες πολιτικές κακίες, ο πουριτανός πολιτικός (Γλάδστων) με φρίκη αποκαλύπτει στη σχολαστική του κυβέρνηση την ικανοποίηση που αυτός λαμβάνει να δώσει στην ίδια την κυβέρνησή του μια ικανοποιητική και εφησυχαστική αφήγηση. Με τη δική του αυτή έκθεση προς τον Γραμματέα του Κράτους αναφέρει ότι «το σχέδιο Καβαλιεράτου – Λομβάρδου» ήταν εξωφρενικό, υπέρ της άμεσης ενέργειας για την Ένωση» και ότι «η πρόταση Καβαλιεράτου πράγματι αποθαρρύνθηκε από την κοινή λογική και από τις καλές προθέσεις της Συνέλευσης και επομένως απεσύρθη». Πολύ καλά! Μα αυτή η εξωφρενική άλλη πλευρά, αυτό το διαβολικό σχέδιο από ποιόν συνετέθη; Αυτήν την άλλη πλευρά μόνον στο πρόσωπο του Δάνδολου μπορεί να τη βρει κανείς. Μπράβο στο Δάνδολο λοιπόν και μπράβο στη Συνέλευση! Ναι, πολύ καλοί! Αλλά μετά από τόσα συγχαρητήρια, με επίσημη αναγνώριση και επαίνους γι αυτόν τον Δάνδολο και γι αυτή τη Συνέλευση, τι έχει να πει στον Γραμματέα του Κράτους ο πολιτικός απεσταλμένος; Ο Απεσταλμένος Επίτροπος, όχι πιο αργά από τις 17 Φεβρουαρίου 1859, με ένα δικό του έγγραφο που φέρει τον αριθμό 26 κατηγορεί εκ νέου «τα μέλη από τα οποία αποτελείται η πλειοψηφία της Βουλής, που είναι ταυτισμένα με το παρόν σύστημα, τόσο ως δημαγωγούς, όσο και ως διακινητές υπηρεσιών» και στον ανώτερό του προσθέτει ότι ο Δάνδολος δεν είναι τίποτα άλλο παρά «ένα παθητικό εργαλείο στα χέρια των αντιμάχων κάθε συνταγματικής μεταρρύθμισης». Το αν υπήρχαν ή δεν υπήρχαν συμφωνίες και δεσμοί μυστικού μεταξύ Καβαλιεράτου και Λομβάρδου δεν θα μπορούσαμε να το πούμε. Με αυτούς τους δύο Σόλωνες απλά γνωριζόμασταν. Τι τι ακριβώς ήταν η περίφημη συνωμοσία ενωτικών-οπισθοδρομικών που επικρατούσε στο προτεκτοράτο των Ιονίων Νήσων, το έχουμε ήδη πει με τη βούλα. Θα μπορούσε κανείς να αρνηθεί ότι, παρά τις αντιφάσεις, διακρίνεται ως Μεγάλη Αποστολή;...

Διαβάστε περισσότερα...
 
Στην αυλή "τση Μπρατούς"

Άλλο ένα στιγμιότυπο της παλιάς Κορακιάνας, από την Λουΐζα Μπαλατσινού: Γύρω στα  1953, στην αυλή της Ειρήνης Μπράτη (της «Μπρατούς»), «πιασμένοι» με τα μαντίλια σαν να χορεύουν...

botsolos1953.jpg

Στην κορυφή του «χορού» ο Κώστας Σπίγγος (Μπότσολος) και από την τρίτη θέση στη σειρά  η Μαρία  του Μπούμπουλα, η Αλεξάνδρα Μπαλατσινού, η Μαρία («τση Βενετσιάνας») και  η Ζαχαρένια,νύφη του «πρωτοχορευτή». Στη δεύτερη θέση, δίπλα στον Κώστα, η κόρη του δασκάλου της Αλεξάνδρας στην κοπτική που είχε ατελιέ στην Αθήνα.

Στην κάτω σειρά τα παιδιά: οι αδελφές Ελένη, Λουΐζα  και Τασία Μπαλατσινού και η εξαδέλφη τους Ειρήνη Σπίγγου.

 
Περί "Ενώσεως" ο διά-λογος

Από τον αγαπητό φίλο και κάτοικο του χωριού μας Simon Baddeley λάβαμε και δημοσιεύουμε το παρακάτω σημείωμα-σχόλιο στην περί "Ενώσεως" αρθρογραφία του έτερου εκλεκτού συγχωριανού μας Γιάννη Κούρκουλου (θα προσπαθήσουμε να έχουμε και μία μετάφρασή του στα ελληνικά):

"I read that Giannis Kourkoulos has again submitted arguments, on the Ano Korakiana website, exploring the attitudes of the villagers of Kinopiastes and Ano Korakiana to the union of the Ionian Islands with Greece in the 1860s. 

 http://www.korakiana.gr/index2.php?option=com_content&task=view&id=2232&pop=1&page=0&Itemid=1

As a foreigner, and a British citizen, I am deeply hesitant to challenge Mr Kourkoulos’ dismissal of the idea that there was, in these villages and elsewhere in the Ionian Islands, resistance to ‘enosis’ on the terms encouraged by the British Government, which included British politicians more eager to deal with a more malleable Greek Government in Athens, than the ‘troublesome’ Ionians, especially as Corfu was, with the arrival of steamships, of less strategic importance to Britain.

 The fact remains that, after ‘enosis’, the villages of Ano Korakiana and Kinopiastes would not celebrate the famous anniversary - 21 May 1864 - when the Ionian Islands officially reunited with Mother Greece. I know that the Philharmonia Band of AK does now celebrate the anniversary of ‘enosis’, possibly because maintaining that original opposition which was not pro-British, now seems outdated. Is this the same for Kinopiastes?

 A century and a half later, neighbours in Ano Korakiana, and friends in Kinopiastes, have, on several occasions, confirmed the position of their villages in relation to ‘enosis', describing with the persistence of those old opinions into the next millennium. 

 I accept Mr Kourkoulos' contention that in times when Corfu's villages were characterised by strong distinctions of class and wealth, the matter of what or was not a ‘village’ position on ‘enosis’ was in the hands of the most powerful figures in the community. In other words villagers might hold polarised views on ‘enosis’, but only the views of the most influential villagers would be publicly expressed. 

 I do not take a political position on this matter. It is none of my business. I do think it is important to seek historical accuracy. I do not think that Mr Kourkoulos essay represents a convincing refutation of my understanding of the positions of the two villages in question. I think he verges on being impolite in suggesting that the version of history that I and others maintain (subject to rebuttal by historical research), is no more than ‘gossip' and ‘rumour'. In this suggestion, he remains fellow Corfiots, far more than !.

I apologise for my impoliteness in being unable to write this in Greek. I am also sorry that the village blog entry of 22 November 2017 (link above) does not seem to have a link for adding a comment, as do other pages of the excellent blog, as I would have posted my reply there. I am happy for you to insert my reply on the blog, with the greatest respect to Mr Kourkoulos.

Simon
Σάïμον και Λίντα Μπάντλεϊ
208 Οδός Δημοκρατίας
Άνω Κορακιάνα 49083
Κέρκυρα, Ἑλλάς


 
ΕΝΩΣΗ ΤΗΣ ΕΠΤΑΝΗΣΟΥ ΚΟΡΑΚΙΑΝΙΤΕΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΟΠΙΑΣΤΙΝΟΙ
kourkoulos_giannis.jpgΣημαντική βιβλιογραφική και αρχειακή έρευνα πραγματοποιεί εδώ και καιρό ο  Γιάννης Γ. Κούρκουλος Πρώην Δήμαρχος Κερκυραίων, με αντικείμενο μελέτης πτυχές της κερκυραϊκής και κορακιανίτικης ιστορίας. Αποτέλεσμα αυτής της εργασίας είναι και το πόνημα που δημοσιεύουμε σήμερα, "για να μαθαίνουν οι νεώτεροι και να θυμούνται οι παλαιότεροι".
Γράφει λοιπόν ο Γιάννης Κούρκουλος:

"Παρότι έχουν περάσει 153 ολόκληρα χρόνια από τότε (1864), ο μύθος περί του ότι τάχα οι Κορακιανίτες και οι Κοινοπιαστινοί δεν ψήφισαν την Ένωση της Επτανήσου με την Ελλάδα καλά κρατεί.

Η πραγματικότητα όμως είναι τελείως διαφορετική: Ήσαν σαφώς υπέρ της Ένωσης.

Παραθέτω μερικά από τα αποδεικτικά στοιχεία αυτής μου της άποψης:...


Διαβάστε περισσότερα...
 
<< Αρχική < Προηγ. 1 2 3 4 5 6 Επόμ. > Τελευταία >>

Αποτελέσματα 10 - 18 από 50
Locations of visitors to this page
Forecast | Maps | Radar